SLOT: Alle foto's in een diaserie, 4 video's en de evaluatie

18 mei 2015 - Amsterdam, Nederland

Dit is mijn laatste blog over mijn fietsvakantie van Genua, La Spezia en Rome naar Amsterdam. Hierna val ik jullie niet meer lastig met mijn enthousiaste verhalen en kleine probleempjes. Het is genoeg geweest. Het zal iedereen die mijn blogs gelezen heeft wel duidelijk zijn dat ik een heerlijke tijd heb gehad. Maar daarover straks.

De laatste dagen heb ik heel veel foto's (bijna 170) op de site gezet die je snel en gemakkelijk kan bekijken als je op DIASHOW klikt. Die begint echter  'achteraan', dus in Amsterdam en gaat terug naar Genua, waar mijn reis begon!? Verder staan er 4 video's op, waarvan die op de Reschenpas per ongeluk heel komisch is geworden. En op een kaart kan je de route van ongeveer 2600 km bekijken en zelfs de bijbehorende foto's aanklikken.

Even evalueren.

1) Helemaal alleen op vakantie zijn werd na een week behoorlijk lastig. Geen contact met anderen in mijn moedertaal bleek opeens een groot gemis. De telefoon bracht uitkomst. Dat had ik niet verwacht.

2) Daarom was het bijhouden van dit blog erg leuk, vooral ook door jullie reacties erop. Jullie waren soms echt mijn 'supporters'. Dank daarvoor! Toen ik samen met Frans en Karel was, had ik opeens minder behoefte aan dat geblog. Bovendien moest er geschaakt worden.

3) Zelf een route bedenken lijkt leuk, maar je komt soms op vervelende (snel)wegen terecht. Een 'voorgeschreven' route is makkelijker, mooier en aangenamer om te fietsen. Zie de website Reitsma's route naar Rome.

4) Sommige spullen waren niet in orde: een slecht pompje waardoor ik mijn band niet goed kon oppompen en lekke banden kreeg, een verkeerde sleutel en geen babyzalf waardoor ik 10 dagen onnodig veel zadelpijn heb gehad en een te dunne slaapzak met koude voeten als gevolg. Moet volgende keer beter.

5) Het allerbelangrijkste wist ik natuurlijk al wel: Wat is het heerlijk om te  fietsen en wat ben ik blij dat mijn gezondheid dat toestaat. Je ziet prachtige landschappen in precies het goede tempo, je kan natuur en cultuur uitstekend combineren, je bent in beweging (3 kilo afgevallen) en in de buitenlucht: je voelt steeds de wind door je haren. En daarna heb je het echt verdiend om lekker te drinken, te eten en te slapen.

Het is wel wennen om na 5 1/2 week weer thuis te zijn, in mijn eentje in mijn flatje. Ik mis Annemarie, die ook zo van fietsen hield, nog steeds, wel weer wat minder. Ik heb opeens weer veel tijd over, moet weer afspraken maken en plannen. Dat doe ik ook. Grootste voordeel: Ik mag weer zelf koken en maaltijden bedenken. Wanneer komen jullie bij mij eten?

1. Jan:
    19 mei 2015
    Prachtige reportage Piet.
    Als je bij diashow op datum klik begint hij wel vanaf het begin.
    Groet Lies en Jan
  2. Maria:
    20 mei 2015
    Mooi hoor, Piet. Geweldig dat je er zo van genoten hebt, en nogmaals, respect voor deze prestatie! Ik zie dat je trouwens alweer een week thuis bent, wat gaat de tijd hard.
  3. Jan Witkamp:
    9 juni 2015
    Piet, ik vind het een heel mooi reisverslag. Groetjes Henny en Jan.