Zondag 11 april ETRUSKEN, ZADELPIJN EN DE TENT

13 april 2015 - Bracciano, Italië

Na ontbijt in en ochtendwandeling door dat prachtige Capalbio ongeveer 120 km gefietst via de kust naar het Lago de Bracciano. Eerst een afdaling (!) naar de Tarottuin/Giardino dei Tarocchi van Nikki de St Falle. Die is alleen 's middags open, maar ik kon er wel omheen lopen en een glimp opvangen. Mooie kitsch is niet lelijk. Voor wie haar niet kent: ze heeft ook samen met haar man Jean Tinguely de Stravinskyfontein bij het Centre Pompidou in Parijs ontworpen.

Daarna weer een vervelend stuk over de Via Aurelia waar je toch wel blijkt te mogen fietsen. De 2 carabineiri hielden me niet aan, zeiden trouwens ook niks terug op mijn 'buongiorno'. In Civitavecchia heerlijk gegeten op de boulevard. Nooit een menukaart gezien. De chef vroeg of ik 'pesce' wilde. Ok. Ik kreeg venusschelpen, mosselen, garnalen, ansjovis in het zuur en 2 visbolletjes met brood. Dat was de antipasti, het voorafje. Daarna een bord spaghetti dat ik natuurlijk niet op kon. Een echte rekening heb ik niet gezien. € 35 inclusief bier, water en koffie. Geen creditcardbetaling mogelijk, alleen contant.

Verder langs een mooie kust. Ik fiets al 2 dagen door het land van Etrusken, de voorlopers van de Romeinen. Bij Cerveteri ligt 1 van hun beroemdste necropoli (begraafplaatsen). Daar heb ik toch ook nog maar tijd voor genomen. Grote indrukwekkende ronde graven, maar helaas leeg. Daarvoor moet je naar musea over de hele wereld.

En tot slot de klim in de hitte naar het Lago de Bracciano. Ging goed, maar ik was wel uitgeteld en had behoorlijk last van zadelpijn  toen ik boven was. Na een birra en half uur pauze een camping gevonden en de nieuwe TENT (!!!!) opgezet. Zonder eten naar bed. Nog wel even gekletst met een Belg.

1. MarieJose:
    13 april 2015
    Petje af Piet! Wat een afstanden. Leuk te lezen. Maak je een ronde van Italië? Ben benieuwd naar de route, die je ongetwijfeld hebt uitgezet.
    Groetjes Mariejose
  2. Piet Borst:
    13 april 2015
    Hoi Marie José,
    Leuk dat je meeleest. Mijn plan is via Reitsma's route (zie Google) naar Rome naar Amsterdam (dus terug) te fietsen. Donderdag komt vriend Frans hier in Rome aan. En dan gaat het echt beginnen. Zo'n fietstocht moet je ook eens doen. Heerlijk! Vooral als het mooi weer is. Je maakt altijd wat mee. Er zijn zoveel aardige mensen op de wereld.
    Groet, Piet
  3. Nelly:
    14 april 2015
    he piet, ze hebben het altijd over biefstuk op het zadel tegen zadelpijn. ik ken alleen niemand die het heeft geprobeerd. Je r tocht nu is toch wel weer wat anders dan het half uur bewegen per dag. Wat een conditie zul je hebben als je terug bent. Leuk om je zo van verre te volgen op je tocht.
    xx nelly
  4. Helma:
    14 april 2015
    Hoi Piet, ik zeg ook biefstuk......maar dan niet tegen de zadelpijn!!! Maar gewoon lekker opeten! Foei....zonder eten naar bed! Wel Eem mooie route die je fietst zeg! Veel succes nog