Dinsdag 21 april PIM, KLIM, ADRIA, DIKKOPJES en MOZAÏEKEN

21 april 2015 - Ravenna, Italië

Allereerst: het gaat erg goed met Frans en mij. We zijn in 6 dagen van Rome naar Ravenna gefietst. We hebben nauwelijks regen gehad, wel wat bewolking, maar zowel gisteren als vandaag als morgen was en is de lucht blauw met meer dan 20 graden in de middag. Soms is het wel fris.

Zondag fietsten we ruim 80 km van Petrignano (bij Assisi) naar Sansepolcro. In het begin weer wat klimmetjes en afdalingen met het mooiste wat Umbrië te bieden heeft: stadjes en kerkjes op heuveltoppen, oude boerderijen of landhuizen met cipressen en pijnbomen, olijf- en wijngaarden, glooiende akkers en fruitbomen.

We kwamen door Umbertide. In de heuvels in de buurt hadden Annemarie en ik in 2002 een (aangepast) huisje gehuurd. Ik kon de bar niet meer precies terugvinden, maar in 2002 keek ik op een terrasje in Umbertide even een krant in. Een foto met een man liggend op de grond. Umbertide is voor mij voor altijd verbonden met de moord op Pim Fortuin.

In de middag weer 2 mooie stadjes gezien Citta de Castello (lekker geskyped met Sanne en de kinderen) en Sansepolcro (schilderijen van Pierre delle Fransesca en Perugino).

Gisteren (maandag) hebben we meer dan 90 km gefietst van Sansepolcro naar Sanarcangelo (Heilige engelenboog). We gingen de Apenijnen over via de Col de Viamaggio: 550 m omhoog over 18 km. We hebben het zwetend en puffend in ruim 2 uur gefikst. Frans was de eerste! Daarna volgde een koude afdaling (handschoenen aan!) naar het prachtige dal van een 'wilde' rivier langs oa San Marino. We haalden de Adriatische Zee net niet. Daarvoor waren we te moe.

Vandaag hadden we een 'rustdag'. Slechts 60 km gefietst van Sanarcangelo naar Ravenna, zonder heuvels en grotendeels langs de kust oa via Cesenatico en Cervia. Uitgebreid gegeten en gedronken in een strandtent in Lido de Classe.

Daarna moesten we nog even een natuurgebied door. Leuk, dat was weer eens wat anders dan al die badplaatsen. Totdat ons fietspad opeens geblokkeerd werd door een hele grote plas met daarin een klein slangetje en wel honderden dikkopjes. Ik heb de gok gewaagd en moest midden in de plas afstappen met natte schoenen en sokken tot gevolg. Frans is wadend tussen de dikkopjes op blote voeten naar de 'overkant' gekomen.

En toen Ravenna. We hebben op 5 plekken de prachtige mozaïeken uit de 5e en 6e eeuw bewonderd. Fantastisch.

Morgen 90 km Povlakte naar Ferrara. Waarschijnlijk wel een beetje saai .....

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jan wennink:
    22 april 2015
    Gelukkig, je zit nog op de fiets...... Leuk dat je mozaïeken hebt gezien!
    Ik heb je net een mail gestuurd.

Groetjes
  2. Frank:
    22 april 2015
    Hoi Piet, het lijkt mij echt prachtig, al die stadjes en landschappen in Italië. Al die namen die je noemt weet je toch niet uit je hoofd hoop ik?
  3. Toke:
    22 april 2015
    Wat heerlijk dat je zo geniet ; ik zie het Umbrische landschap zo voor me; wij hebben daar jaren geleden ook enorm van genoten. Fijn dat het zulk goed wee Is; hier hadden we ook weer enkele prachtige dagen. Groetjes, ook aan Frans
  4. Toke:
  5. Klaas Adema:
    Ha Piet,
    Het is allemaal fantastisch dat je zo kunt fietsen. Ik ben wel een beetje jaloers kopje, dat je daar in Ravenna die mozaïeken hebt kunnen zijn. Ik ben er nooit geweest, maar hoop er nog eens te komen. Het moet heel bijzonder zijn. Overigens, de (oud-)leraar in mij wil je er toch even op wijzen, dat San Arcangelo niets met een boog te maken heeft. Het betekent 'gewoon' Heilige Aartsengel. De povlakte is vlak, denk ik, maar ik ben er een paar keer per trein doorgekomen en vond het niet saai (ik houd nu eenmaal wel van vlakke dreven. Ook fijn om te fietsen. Groet ook van André, Klaas.
  6. Klaas Adema:
    22 april 2015
    Piet, Ik lees zo-even mijn reactie door en vind toch nog een fout (kopje = kopje). Sorry. Dit is mijn eer te na. Klaas
  7. Sanne:
    22 april 2015
    Leuk Piet! Wat zien jullie veel in een korte tijd! Hoe is het met de zadelpijn? Groetjes aan Frans. Liefs van ons
  8. Hans Koper:
    23 april 2015
    Hoi Piet en Frans,

Klinkt fantastisch, maar daar twijfelde ik niet aan. Ferrara saai !!!, een van de mooiste steden in de po-vlakte met een fantastisch verleden.
    Veel plezier, ben een beetje jalours,
    Hans
  9. Teun & Gonnie:
    23 april 2015
    Hoi Piet en Frans,

Is Umbertide het plaatsje waar we toen onze afgebroken schaakpartij hebben uitgespeeld? Dat kan ik me ook nog herinneren. Het jaar van Pim.
    Veel fietsplezier.