Maandag 13 april ROMA en STACARAVAN

13 april 2015 - Prima Porta, Italië

Vandaag was het nog maar 50 km naar Rome. Makkie. Ik heb het dus gehaald: in 4 1/2 dag van La Spezia naar Rome.

Vannacht in de tent geslapen. Om 10 uur erin. Luxe is anders, maar ik kan het. Midden in de nacht nog een extra paar sokken aangetrokken, veel gedraaid en gelezen in 'Ik kom terug' van Adriaan van Dis over zijn eigengereide moeder. Het eindigt uiteraard met haar dood. Hij heeft het over 'de laatste reutel'. Nou, die van Annemarie vergeet ik nooit.

Na het inpakken van de tent, ontbijt op de camping en 3/4 rondje Lago de Bracciano (wat een prachtig rond vulkaanmeer) naar Rome. Tijdens de maaltijd in een buitenwijk kwam ik er achter dat ik nog geen onderdak gereserveerd had: ik was een dag te vroeg.

Nu zit ik om 7 uur 's avonds voor mijn stacaravan op een camping iets buiten Rome dit verhaaltje te schrijven. Duitse jongens van een middelbare school doen stoer tegenover elkaar en de meisjes.

Ik rust uit met een heerlijke Italiaanse wijn in mijn bidon. Even niet fietsen. Zadelpijn is het grootste ongemak. Een fietsenmaker hier vlakbij heeft mijn zadel (op mijn verzoek) anders afgesteld. Heeft nog iemand een andere tip?

Morgen echt naar het Centro Storico van de Eeuwige Stad.

1. Teun & Gonnie:
    Hoi Piet,

Billenzalf helpt. Niet voor de pijn, maar verzacht wel. Je doet het fenomenaal. Nu Rome en dan terug met z'n 2-en.
    We blijven je volgen.

Liefs Gonnie en Teun
  2. Piet Borst:
    13 april 2015
    Wat is dat? Billenzalf? Hoe kom ik daaraan?
    Wat fijn dat jullie zo snel reageren. Is er nog nieuws over de gezondheid? Groet, Piet
  3. Teun & Gonnie:
    Hoi Piet,
    Eerste vereiste is een goeie fietsbroek met zeem erin. Kan onder korte of lange broek gedragen worden. Heb je geen, koop dan een in Rome. In fietsland Italie hoeft dat geen probleem te zijn. Het wordt alleen maar warmer en worden je billen schraal. Dan is billenzalf = babyzalf een goede remedie. Te verkrijgen bij drogisterij. Italiaanse benaming weet ik niet.
    Liefs Gonnie en Teun
  4. MarieJose:
    13 april 2015
    Een gelzadel is ook wel fijn. Heb er net een gekocht en eindelijk geen zadelpijn. Ik begrijp dat je even pauze neemt?
  5. Bob:
    Mooie tocht!
    Misschien heb je iets aan de tips in bovenstaande link.
    Veel plezier op de terugreis met Frans.
    Bob
  6. Heleen:
    13 april 2015
    Lieve Piet, natuurlijk kan jij kamperen! Je hebt wel meer bewezen en afgezien... Ik hoop dat je vooral doet wat voor jou goed is.. Mijn 'fout' tijdens mijn eerste vakanties zonder siert was dat ik ging haasten en bewijzen dat ik t ook wel alleen kon... Ik heb geleerd dat ik het in ieder geval moest leren. En wennen aan de rust in mijn lijf zonder de acute zorgtaak... Zo, genoeg openhartigheden voor de openbare mail. Zou best een goede pizza lusten... Slenteren door het vaticaanmuseum ... Rome op een normale dag slenterend aanschouwen... Knuffel. Heleen
  7. Teun & Gonnie:
    Hoi Piet,
    Als Frans dan toch het mee neemt, laat hem dan Weleda babyzalf meenemen. Wij gebruiken dat ook in voorkomende gevallen. The best there is.
    liefs Gonnie en Teun
  8. Klaas Adema:
    14 april 2015
    Ha Piet,
    Krampeer maar niet te veel. Dat heb je genoeg gedaan... In Rome moet je beslist het Pantheon zien en de St. Maria Sopra Minerva (die staat schuin achter het Pantheon). Vlak bij het Pantheon zit de beste ijszaak van Rome, Gioliti. Vergeet ook niet het Capitolijnse museum! Je hebt nu toch een dag extra, begrijp ik.
    Overigens is het hier (Utrecht) ook stralend weer. Groet van André en Klaas
  9. Frank:
    14 april 2015
    Hoi Piet,
    Ja, ook ik ben een fervent aanhanger van de fietsbroek met zeem erin. Toch krijg ik daar op den duur ook last mee. Maar fantastisch hoe je het gehaald hebt naar Rome Ik ben erg benieuwd naar de bezienswaardigheden daar. Oh ja: die fietstocht langs de geniedijk kan gewoon niet in de schaduw staan van wat we toen hebben gefietst. Prachtig hoor, dat je zulke afstanden op de fiets aflegt. Ik doe het je niet na. Groet van Frank.
  10. Jan wennink:
    16 april 2015
    Ja, zou een ouderwetse biefstuk in de broek ook nog helpen?
    Leuk je verslagen te lezen Piet. Alleen de eerste paar kon ik niet openen....
    Lijkt me vreselijk die eenzaamheid op die drukke autosnelweg, maar de stadjes en andere plekken vergoeden veel denk ik. Ik heb gelijk zin om Italie weer eens te zien. 30 jaar niet geweest..... A domani.