Zaterdag 25 april FLAMINGO'S, VILLA 'S, VAREN, WIND MEE en WEERDIP

25 april 2015 - Trento, Italië

Vandaag blog ik vanuit Trento. Dit ligt aan de weg naar/vanaf de Brennerpas en in het dal van de Adige, die we al een tijdje volgen. We naderen de Alpen. Maar eerst de Povlakte, die dus niet zo saai is als ik dacht. En een groot voordeel heeft: geen hoogteverschillen. Schiet lekker op.

Op woensdag  ging onze reis van Ravenna naar Ferrara: 90 km. Ons eerste hoogtepunt waren de vele flamingo's die we in de Valli di Comacchio zagen vanaf een dijk nadat we met een pontje een rivier waren overgestoken. Prachtig. Tweede hoogtepunt was Ferrara en vooral het vendelzwaaien. Deze jongens trainden voor de Palio. Zie de video.

Op donderdag fietsten we na  het oversteken van de  .. (rivier in Italië, 2 letters) naar Montagnana: 75 km. Onderweg was in het plaatsje Fratta, met veel oude villa's, onverwachts Villa Badoer open, ontworpen rond 1560 door Andrea Palladio. Mooi, met vrolijke fresco's, maar ook met achterstallig onderhoud. Aan het eind van dag nog de toren van het kasteel in Montagnana beklommen, een stadje met een mooie volledig intacte stadsmuur.

Daarna op vrijdag via Verona naar Bardolino aan het Gardameer: 95 km, onze langste etappe tot nu toe. Godzijdank veel wind mee. Bijna niets van Verona gezien: we hebben er alleen heerlijk gegeten en moesten toen weer verder.

Vandaag hebben we onszelf getrakteerd op een rustdag. Eerst 3 1/2 uur met de boot naar de noordpunt van het Gardameer. Erg mooi, maar ook wel saai, dus veel gelezen (Magdalena van Maarten 't Hart, erg geestig). Daarna nog wel even 60 km met fikse klim aan het begin naar Trento gefietst. Gelukkig ook nu veel wind mee! We hebben nu een B and B nota bene aan het Domplein.

Het weer wordt iedere dag wat minder. Vandaag was er geen zon en het was koud op het Gardameer. De voorspellingen voor as maandag, nota bene de trouwdag van Annemarie en mij, waren heel slecht (hagel, onweer), maar worden nu iets beter (alleen maar regen). Ik houd mijn hart vast, want de Alpen met de Reschenpas komen eraan. Frans en ik wensen jullie een mooie Koningsdag.

1. Klaas Adema:
    26 april 2015
    Ha Piet en Frans, Ik vind wel dat jullie erg snel gaan. Pas maar op: als je zo door gaat, ben je over een week thuis. Het weer hier wordt minder mooi. Als koninginnedag maar niet in het water valt. In elk geval is de temperatuur niet erg hoog.
    Klaas
  2. Frank:
    Hoi Piet,
    Ik heb de hele route op de kaart kunnen volgen, wat erg leerzaam was. Wat een afstanden fietsen jullie! Nog even en je zit in Zwitserland! Dat Gardameer lijkt mij ook niet echt een gezellig meer; zeker niet als het zo koud is.
  3. Gerard & Toa:
    26 april 2015
    We wachten dus op apocalyptische (video)beelden van jullie beklimming van de Reschenpas...sterkte heren!
    Maar eerst nog "even" langs Sissy in Merano en de mooie en vlakke fietstocht door de fruitbomen(bloesem?) in het Val Venosta/Vinschgau.
    En we zullen maandag een glas wijn op jullie trouwdag drinken.
    Groeten
    G/T
  4. Ti:
    26 april 2015
    hi Piet. dus geen tijd gehad om Juliette te begroeten? Vanwaar die haast? Frans kan toch desnoods een stukje trein nemen? Tip: Bolzano heeft een hartstikke leuke markt: groente,fruit, kaas. Saluti en denk aan het 11e gebod!
  5. Annemarie:
    26 april 2015
    Ik ben het met Dhr Adema eens,, zijn jullie aan het wedstrijd rijden? Zie je nog wel eens iets terwijl je rijdt? Jij was toch een vogelman? Neem je daar wel eens de tijd voor, zo langs de kanto del weggo? Heb het goed daar! Voor je het weet zit je weer hier ;-)
  6. Klaas Adema:
    26 april 2015
    Ton, Wat is het elfde gebod?
    Klaas