Donderdag 9 april VEEL PALMEN EN GEEN PUCCINI

9 april 2015 - Livorno, Italië

Vandaag eindelijk een hele dag gefietst: bijna 100 km van La Spezia naar Livorno. Het ging heerlijk. Alleen maar zon en een beetje zijwind. Eerst 2 klimmetjes en toen vlak en rechtdoor naar en door Viareggio. Leuke oude badplaats met een groot stuk vrijliggend fietspad onder palmbomen. Daarna een stuk ongeasfalteerd door natuurgebied naar Torre del Lago. Ik had graag de villa en het graf van Puccini gezien, maar dat was net dicht. La Bohème en Madame Butterfly zijn zulke prachtige opera's. Die worden er 's zomers in een groot openluchttheater aan een prachtig meer opgevoerd. Misschien kom ik hier nog eens terug.

Na de spaghetti en vis in restaurant Butterfly via Pisa (met de toren op afstand) naar Livorno. Vervelende weg met veel verkeer. Ik heb meer vuile lucht ingeademd dan een maand Weesperstraat. Wel nog een mooie 11e eeuwse basiliek gezien in San Pietro del Grado. Jammer dat de fresco's erg beschadigd waren.

Ik was echt van plan vannacht te gaan kamperen, maar om 4 uur was 'de pijp leeg'. Gisteren een zware wandeling en vannacht door de spanning(?) slecht geslapen. Bij booking.com een B&B gevonden voor € 35. Prima.

1. Frank:
    9 april 2015
    Hoi Piet, wat heb je al weer veel meegemaakt in die paar dagen tijd. Lijkt mij fantastisch die totaal andere wereld waar je op de fiets langs al die bijzonderheden rijdt. Houdt de fiets het wel goed?
  2. Nelly:
    9 april 2015
    he piet, wat een verrassing dat we uit de verte mee mogen reizen. leuk die sferen die je beschrijft. heel veel plezoer daar.
    liefs, nelly
  3. Karel:
    9 april 2015
    Je wil ook wel heel veel he? Jij wil dat ze een opera gaan uitvoeren terwijl jij net langs komt fietsen. Fijn dat het fietsen gelijk lekker ging.Helm op?
    Probeer nu dan maar ontspannen te slapen. K denkt aan jou.
    Karel.
  4. Heleen:
    10 april 2015
    Lieve Piet, dank voor de mooie berichtjes. Goed en stoer dat je zo op pad bent. Ik hoop nog vele berichtjes te krijgen. Ik ga Siert er vanavond over vertellen ! Hartelijke groet Heleen
  5. Gerard & Toa:
    10 april 2015
    Ha, Pietopdefiets, mooie blog - je blogt wat af, leuk!
    Het ziet er uit als een Superba fiets/wandel/eet/drink- en cultuurreisje(nou ja, zeg maar REIS).
    Veel lol nog en een goede viaggio verder - we houden je (blog)
    scherp in de gaten.
    Enne, als je 's avonds nog met de fiets de hort op gaat: trek je reflecterende fiets- en onderbroek aan...
    Ciao!